Блог

Фламандські натюрморти

8008087

floman-naturmort Фламандські натюрморти записуються на жорстокому диску пам’яті, як інформація про вітрянку, перехворівши якою ти пам’ятаєш цей факт все життя. З цікавістю дитини, прилипаєш поглядом до картин з зображенням квітів майстрів фламандської школи живопису. Розглядаєш деталі і особливості квітів, розворот голівки і химерні вигини квітконіжок. Складений з різноманітних квітів букет був доказом божественної мудрості і гімном краси, що оспівує щедрість Бога, який створив унікальні форми і дозволив зобразити цю красу.

Незважаючи на той факт, що багато квітів, що зображені в одному букеті, цвітуть в різний час, художники залишили для наступних поколінь кілька секретів. Як же вони умудрялися підгадати такі умови написання? Адже сам процес написання картин олійними фарбами, та ще й в ХVII-XVIIІ, був досить складним, тому що порошкоподібні пігменти доводилося змішувати вручну. Тюбиків і наборів для живописців ще не існувало. Майстри використовували методи попередньої заготовки зображень для подальшого написання картин, формуючи образотворчий банк кольорів. Художники виконували ретельні малюнки-заготовки аквареллю та гуашшю, малюючи квіти на пленерах з натури, при різному освітленні і в різних ракурсах. Користуватися банком кольорів можна було необмежену кількість разів і художники повторювали зображення на багатьох своїх картинах.

Уважно розглядаючи букети можна захоплюватися тонкістю використання художніх навичок, які дозволили створити ілюзію життєвості і природності. Дивлячись на полотна, хочеться заперечити термін «натюрморт», який в перекладі з французької означає «мертва природа». Ну як, такі природні форми можуть носити похмуре клеймо смерті? Отже, щоб стати об’єктом натюрморту, квіти повинні бути зрізані, а значить, піддані примусовому в’яненню.

Мистецтво натюрморту вчить нас бачити і любити світ в миттєвий момент, розуміючи його неминущу цінність. Можна обмежуватися враженнями від милування зображеннями, а можна розшифровувати послання художників. Тому що зображення предметів і квітів, в більшості випадків наділяються додатковим символічним значенням – сполученням з минулих століть.

Секретний код для дешифрування полягає в інтелектуальній грі, відштовхуючись від звичних реальних зображених форм вийти на складні асоціації, які і використали старі майстри. Вся ця безліч асоціацій мало таємний підтекст, вказуючи на людські чесноти і гріхи.

Букет в вазах уподібнений людському життю, а зів’ялі квіти і обсипані пелюстки – знаки тлінності. Символи скромності і чистоти – конвалії, фіалки, незабудки. Квіти часто зображували в оточенні метеликів, що символізують невмирущу душу, як символ порятунку душі. Польові квіти і трави служили додатковим символом тлінності, в оточенні аристократичних культивованих квітів вони підкреслювали єдність людства перед неминучою смертю і рівності перед Богом. Темний фон в картинах додатково підсилював гнітюче безперспективне заперечення смерті, і попереджав, що всі мирські радості і краси очікує один і той же кінець.

У картинах фламандських майстрів можна помітити універсальне правило поділу полотна на три вертикальні частини. У нижній частині зображення зазвичай розташовуються знаки смерті – зламані або засохлі квіти, обсипані пелюстки, гусениці, равлики, мухи.

У середній частині і в центрі картини – символи скромності і чистоти (конвалії, фіалки, незабудки, цикламени в оточенні троянд, гвоздик, анемони).

А увінчувала всю композицію яка-небудь одна велика квітка, наприклад мак або троянда – символ чесноти і вінець творіння, в оточенні метеликів і бабок.

Квіткові натюрморти могли ще доповнюватися предметами, недбало розкиданими на столі, перед вазою з букетом. Наприклад, плід граната, що лопнув символізував ріг достатку і родючість, Христа і його викупної жертви. Суниця  – знак мирської насолоди і спокуси, а порожні раковини молюсків – знак порожніх плотських задоволень. Яйця – традиційний знак Воскресіння.

Роботи фламандських майстрів настільки гіпнотичні, що ваблять погляди і приковують увагу незалежно від переваги епох в історії живопису. А розшифровувати картини тепер можна знаючи ще одну мову – художню.

Напишіть відгук

Ваша пошт@ не публікуватиметься. Обов’язкові поля позначені *